Hård konkurrence mellem Power, Bilka og Elgiganten sender tv-priserne i bund. Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix

Hård konkurrence mellem Power, Bilka og Elgiganten sender tv-priserne i bund. Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix

Priser på tv-skærme rasler ned

Det er gyldne tider, hvis du er i markedet for at købe nyt tv. Hård konkurrence har sendt priserne i bund

Af
Af Niels Philip Kjeldsen npk@sondagsavisen.dk

Det er helt perfekt timing, hvis du er i markedet for at købe et nyt tv. Priserne på tv-skærme er nemlig i frit fald, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Mellem april 2017 og april 2018 er priserne på tv-skærme faldet med 16,5 procent. Det svarer lidt firkantet til, at et nyt tv, der blev sat til salg for 10.000 kroner i 2017, i dag vil have en startpris på 8.350 kroner.

“Konkurrencen på tv-markedet har været meget hård det seneste års tid, og det sætter sit præg på priserne. Kæder som Elgiganten og Power har slået sig meget op på at være billigst, og det har presset priserne ned,” forklarer Rasmus Larsen, der som redaktør på FlatpanelsDK følger tv-markedet tæt.

Hos Elgiganten, der er Danmarks største forhandler af elektronik, nikker man genkendende til de markante prisfald på tv-skærme.

“Konkurrencen i Danmark er lige nu en af de mest intense i Europa. Bilka, Power og os selv er inde i en hård konkurrence, og det foregår blandt andet på pris,” siger Morten Overgaard, salgschef for audio- og video-salg i Elgiganten Danmark, og uddyber:

“Prisen er det mest synlige for forbrugerne. Det her kommer virkelig forbrugerne til gode i øjeblikket, og det vil nok fortsætte i noget tid endnu,” siger han.

For mange tv-skærme

Andre faktorer spiller også ind på de faldende priser. I 2017 floppede salget af tv-skærme stort i Danmark. Godt 350.000 tv-skærme blev langet over disken – 150.000 færre end i 2016.

“Det er rigtig svært at holde priserne oppe i et marked, der er nedadgående. Man har længe talt om, at der er alt for mange skærme på markedet, fordi de kinesiske selskaber er begyndt at gå ind i USA og i Europa, og det her vigende salg har ikke hjulpet på det i Danmark. Så for at kunne sælge flere skærme og komme tilbage til en større volumen har man forsøgt at sænke priserne,” forklarer Rasmus Larsen.

Ifølge Morten Overgaard fra Elgiganten giver den hårde konkurrence ikke kun prisfald på de eksisterende tv-skærme. Det påvirker også priserne på helt nye modeller.

“Når man sammenligner priserne år efter år, så ser man et generelt fald i priserne på nye tv-skærme. Man får simpelthen et bedre eller større tv til samme pris, som du fik den lidt ældre model til året før,” siger Morten Overgaard.

Og netop nye tv-modeller er en af de ting, der har bidraget til at give billigere skærme.

De nyeste teknologier startede i et prisniveau på omkring 80.000 for en skærm på 55 tommer. Men det prispunkt er faldet i så hastigt et tempo, at de 'gamle' teknologier som LED-fjernsyn er røget tilsvarende ned i pris.

“Det giver et prispres fra toppen og ned. LED-fjernsynene bliver simpelthen presset ned i pris, så man kan få dem solgt. Og folk køber dem gerne, for i stedet for at købe det helt nye tv, der kan det hele, så kan man købe små devices som Chromecasts relativt billigt og spare prisen på de funktioner på tv'et,” siger Rasmus Larsen.

Publiceret 26 May 2018 11:30

SENESTE TV