Bilen, der holder sin pris bedst: Kia Ceed som stationcar.

Bilen, der holder sin pris bedst: Kia Ceed som stationcar.

Aldrig har biler tabt mindre

En god nyhed for bilister ved indgangen af 2019: Den vigtigste del af totaløkonomien ved at eje bil er, hvor meget den taber i værdi. Derfor er det gode nyheder, at bilerne aldrig har tabt mindre, end de gør nu

Af
Flemming Haslund

BILØKONOMI Hvis du investerer i en stationcarudgaverne af Kia Ceed eller Skoda Octavia, så erhverver du en af de to biler, der taber mindst i værdi, viser en ny analyse som Bilbasen har lavet.

De to stationcars koster begge lige under 230.000 kroner. Analysen viser, at bilerne taber 37,4 procent af deres nypris over tre år og 60.000 km’s kørsel. Det er mindre end nogen sinde.

”Årsagen til det lave afskrivningsniveau er de seneste tre år afgiftsomlægninger, der har gjort bilerne væsentlig billigere. Og jo lavere pris, desto lavere afskrivning, og her er Kia og Skoda de mest prisstabile,” lyder kommentaren fra Jan Lang, der er markedsanalytiker for Bilbasen. Han påpeger, at Kia og Skoda i flere år har været de klart mest værdifaste mærker på markedet, og den position har de fastholdt efter afgiftsomlægningerne.

”Det er kendetegnende for begge mærker, at deres prispolitik er ret stabil, og det betyder meget for bilkøberne i forhold til, at de trygt kan købe en af bilerne og vide, at den ikke bliver sat 30.000 kroner ned måneden efter. Samtidig forplanter prisstrategien sig på brugtbilmarkedet, hvor gensalgsprisen over årene også bliver højere,” siger Jan Lang.

Benzinbiler taber mindre

I en årrække var værditabet på benzinbilerne højere end på dieselbilerne, men det er ved at udligne sig. Bilbasens analyse viser, at de to brændstoftypers værditab er tæt på at være det samme. Samtidig fastholder stationcarmodellerne deres position som den mest værdifaste biltype.

”En stationcar med en benzinmotor i en af de klassiske farver har generelt et meget lavt værditab i forhold til tidligere, og kører man omkring 20.000 kilometer, så er det et fornuftigt alternativ til den dieseldrevne stationcar. Kører man mere, er dieselbilen dog fortsat det mest rationelle valg i forhold til totaløkonomien,” siger Jan Lang. Han påpeger, at man skal vælge traditionelt for at sikre et lavt værditab. Vil man skille sig ud fra mængden, så koster det på afskrivningen. En tredørs GTi-model i en utraditionel farve kan nemt tabe over halvdelen af værdien på tre år.

”Samlet viser analysen, at det er blevet meget billigere at eje en bil i Danmark. Den dårlige nyhed er, at det har været dyrt for bilejeren der har købt bil, før afgiftsomlægningerne blev vedtaget. Den gode nyhed er, at det har medført, at bilerne er blevet meget billigere nu og i fremtiden,” forklarer Jan Lang.

Bilmodeller, der taber mindst

MærkeModelNyprisVærditab*

KiaCeed SW229.994 kr.37,4%

SkodaOctavia Combi227.000 kr.37,4%

ToyotaAuris Hybrid st.car260.990 kr.38,1%

DaciaLodgy 144.980 kr.38,1%

VWGolf Variant260.197 kr.38,3%

Hyundaii30 st.car 214.995 kr.38,5%

*) Værditab 3 år/60.000 km kørsel

Priserne indhentet i uge 46, 47 2018

Biltyper, der

taber mindst

BiltypeVærditab*

Stationcar 40,4%

MPV40,8%

SUV 41,4%

Sedan 43,2%

3-dørs 44,5%

*) Værditab 3 år/ 60.000 km kørsel

Publiceret 11 January 2019 13:55