Audi A6 årgang 2019 – klassisk udvendigt, men meget moderne kabine.

Audi A6 årgang 2019 – klassisk udvendigt, men meget moderne kabine.

Audi foran BMW og Mercedes

Audi vs. BMW vs. Mercedes er det evige slagsmål blandt de dyrere biler. I den såkaldte direktørklasse er Audis A6 den nyeste og lige nu den bedste

Af
Flemming Haslund

BILTEST Så er den nye A6’er fra Audi her. Fra dag ét i topform til at matche og - beviser denne test - på nogle områder overhale de indædte konkurrenter fra BMW og Mercedes.

Udvendigt ligner den nye A6 sig selv. Stregen er dog lidt strammere med smallere forlygter og lavere kølergrill, og på den måde minder en A6’er om ministerbilen, A8. Og inden døre får især rattet A6 til at ligne flere af mærkets konceptbiler.

Ingen afsked med diesel

Audi har på ingen måde taget afsked med diesel; således er det største udvalg af A6’ere med motor stavet med d. Den øjeblikkelige diskussion om brændstoffer til trods; præcis diesel er forklaringen på, at bilen med en effekt i nærheden af 300 hk har et forbrugstal på lige godt og vel 18 km/l.

Bagsædepladsen er stor, men bilens størrelse taget i betragtning kunne den være bedre.

Bagsædepladsen er stor, men bilens størrelse taget i betragtning kunne den være bedre.

Køreegenskaber er afgørende i denne klasse og husk på, at her kører vi en quattro med træk på alle fire. Bilen på sine store hjul er på en gang komfortabel og dynamisk. Især qua hjulene, 19” store, er forenden præcis på rattet. Presset til stor fart kvitterer bilen med en lille, altid venlig understyring.

Wow-effekt

Hvorfor vælge en Audi, når man kan få en BMW eller sågar en Mercedes? Og svaret er jo ikke bare ”Le Mans og Tom Kristensen!”

Når det gælder den nye A6’er er der to grunde, der er i familie med hinanden. Først og fremmest er A6’eren lige nu på flere punkter er foran 5’eren fra BMW og E-Klassen fra Mercedes. Det er forventeligt, fordi Audien er den nyeste af de tre. Ikke desto mindre: A6 er bare lidt mere raffineret i sin måde at køre på og være på.

Perfekt kørestilling, stor, nej, kæmpe skærm med skarp grafik.

Perfekt kørestilling, stor, nej, kæmpe skærm med skarp grafik.

At A6 er foran, skyldes ikke mindst kabinen. Det moderne (måske for moderne) sender et fremtids-signal, man kan se, allerede inden man stiger ind. Og med tændingen til maser først og fremmest de store skærme mellem sæderne og foran føreren sig på. Wow-effekt så det vil noget.

Dertil mere elektronik: A6-serien leveres med i alt 38 forskellige førerassistent-systemer. For uden alt det normale et system, hvor bilen af sig selv kan køre frem mod f.eks. en rundkørsel, selv komme ned i passende fart, selv styre igennem rundkørslen og selv accelerere igen. Wow igen.

Publiceret 22 January 2019 14:34