Bredere og længere end den gamle Ka. Fotos: brie
Bredere og længere end den gamle Ka. Fotos: brie
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Biltest: Den mindste Ford bliver større og dyrere

AP tester Ford Ka+ 5-dørs, 1.2 Ti-VCT 85 hk

I gamle dage kunne man få en Ford Ka langt under 100.000 kr. Det kan man ikke længere.

I stedet lancerer Ford deres Ka+ - som er et supplement til den aldrende Fiesta. Ford Ka+ er baseret på Fiesta-teknik, og den henvender ifølge Ford til pris- og kvalitetsbevidste kunder, som vil have de Ford-typiske kvaliteter og egenskaber i en pakke, der også byder på gode pladsforhold.

Priserne starter ved 118.400 kr. Den testede udgave koster 130.210 kr.

Kvaliteterne i Ka+ er for det første rummeligheden. Der er formidabel plads i kabinen. Selv langbenede danskere kan finde hvile her. Forsæderne er fine og yder god støtte. Der er god loftshøjde, og god plads i bagagerummet. Irriterende er det dog, at rummet kun kan åbnes med nøglen eller en knap i kabinen.

Køreegenskaberne er gode. Bilen styrer præcist og engageret, og hvis ikke det var for en temmelig bovlam motor, ville alt være godt. Vi testede den motormæssige topmodel, som leverer 85 heste fra en 1,2 liters motor. Men den er sløv. Man savner en turbo til at sende bilen af sted. Der skal arbejdes gevaldigt med gearene for at følge med i tidens trafikstrøm.

Der er ikke meget ekstraudstyr standard i Ka+. A/C, bluetooth og elruder foran er standard i denne udgave af bilen. Man savner sædevarme (2200 kr.) og kunne måske overveje elruder bag i en pakke med baksensorer og el-foldbare sidespejle (3700 kr.) eller ratpilot/læderrat (4300 kr.).

Nødbremse har bilen ikke, og det fås ikke som tilvalg.

Kort sagt: Ka+ virker lidt gammeldags. Selv den gamle Fiesta virker som en mere moderne bil, og skulle vi vælge Ford i denne klasse, ville valget falde på Fiesta.

Bagenden.
Bagenden.
Der er masser af plads i kabinen.
Der er masser af plads i kabinen.
Jovel, det er en minibil, så pladsen er ikke voldsom bagtil.
Jovel, det er en minibil, så pladsen er ikke voldsom bagtil.
Regulært bagagerum og splitbagsæder.
Regulært bagagerum og splitbagsæder.
Læderrat er ikke standard.
Læderrat er ikke standard.
Publiceret: 07. Januar 2017 04:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Albertslund Posten

Annonce
Forsiden netop nu
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt