Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Affaldsordning med for mange forstyrrelser

Henning Lindhardt,
Formand for grundejerforeningen Herstedøster Villaby

På generalforsamlingen den 15. marts i Herstedøster Villaby konkluderede medlemmerne, at de generelt var utilfredse med den nye affaldsordning. Der er forståelse for, at affaldet skal sorteres i flere fraktioner end tidligere. Men der er alt for mange driftsforstyrrelser, og der er nogle områder, hvor der er sket en klar serviceforringelse. 

Som formand for grundejerforeningen hører jeg ofte fra medlemmer, der ikke rettidigt har fået afhentet affald. 

Tidligere blev der hentet småt haveaffald hver anden tirsdag. Det skete helt automatisk uden nogen form for bestilling. Vi kunne så sætte affald ud mandag aften til afhentning om tirsdagen. Storskrald blev hentet den sidste tirsdag i hver måned. 

Det er nu ændret til at vi kan få afhentet haveaffald mandag eller tirsdag og kun mod bestilling senest torsdag. Det betyder, at medlemmerne sætter haveaffald ud allerede søndag aften. Indtil videre er det først blevet afhentet tirsdag eftermiddag. Dvs. at vi har haveaffald stående i to dage. 

Der skal bestilles afhentning senest torsdag. Det betyder, at hvis vejret bliver dårligt, kommer man alligevel ikke i haven. Men man har bestilt afhentning. Hvad så? 

Som grundejerforening har vi løbende forhandlinger med kommunen om at få den gamle ordning tilbage med én fast afhentningsdag og uden bestilling. Det kan muligvis lade sig gøre, men mod en merpris, og hvad er begrundelsen for en merpris? Det giver ingen mening. Bortset fra vintermånederne er der flere på hver af vores stikveje, der har affald. Vognmanden skal således alligevel køre ned af hver stikvej. Det må da også være en administrativ besparelsen, at der ikke skal være personale klar ved telefonerne. 

Netop som jeg skriver dette debatindlæg, får jeg en lille seddel: ”Vi har ikke tømt din beholder, fordi over 5 meter fra skel”. Hvad er nu det? Vores affaldsbeholdere står det samme sted, som det har gjort siden 1979. Vi bor på en koteletgrund og betaler derfor et ekstra gebyr, hvilket er helt rimeligt. Men vi vil dog fortsat gerne have afhentet vores affald.

Her er sedlen, som fortæller, at der ikke er hentet affald hos Henning Lindhardt.
Her er sedlen, som fortæller, at der ikke er hentet affald hos Henning Lindhardt.
Publiceret: 21. April 2017 16:42
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Albertslund Posten

Annonce
Annonce
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt