Arkivfoto

Arkivfoto

DEBAT: Hvorfor er årets vandregning så høj?

Povl Markussen, Agenda Center Albertslund

Der har været mange spørgsmål til årets vandregning fra HOFOR. Og med god grund, for den er anderledes, end den plejer. Ikke bare fordi de fleste har fået en ekstraregning, men også fordi perioden, man skal betale for, er ændret fra 12 til 13 måneder.

For at tage det sidste først. Der er en række tekniske grunde til, at HOFOR denne gang opkræver for 13 måneder. Næste år er vi tilbage på 12 måneder igen, men denne gang altså 13 måneder. Teknikken handler om, at alle otte HOFOR kommuner nu er samlet i samme afregningssystem, og at de nye målere og systemet i det hele taget er blevet hurtigere, så nu skal HOFOR bruge en måned mindre til at aflæse, lave regninger og sende dem ud. For ikke at skabe rod i folks privatøkonomi, er afregningstidspunktet i marts blevet fastholdt, og det har så betydet, at perioden denne gang er 13 måneder.

At skulle betale for 13 måneder i stedet for 12, giver selvfølgelig i sig selv en større regning, men den væsentligste grund til, at de fleste har måttet punge ekstra ud denne gang, er den lange, varme og tørre sommer i 2018. Man lægger måske ikke mærke til det i situationen, men man bruger bare mere vand. Meget mere. Man tager lige en ekstra skyller, man drikker mere, man køler ungerne i badebassiner og man vander planterne ude og inde mere. Det løber op. Så meget, at HOFOR måtte forbyde kommunerne at vande, af frygt for hvad der ville ske, hvis der kom teknisk nedbrud på et af de 7 store vandværker, der kørte for fuld skrue. Konsekvenserne ville have været uoverskuelige. Det store forbrug er altså den væsentligste årsag til den høje årsafregning. Det er ikke vandpriserne, for de faldt faktisk en lille smule fra 2017 til 2018.

Men der er en ting mere. For mekanismen er sådan, at næste års aconto udregnes efter der foregående års forbrug, og da forbruget i 2018 var højt, så betyder det, at aconto afregningen for 2019 også bliver sat højt. Og når alt det her så skal betales på en gang, altså den ekstra måned, det høje forbrug i 2018 og den høje aconto i 2019, så løber det op. Det vi så, om ikke andet kan trøste os med er, at bliver det en kanonsommer igen i år, så har vi betalt vandregningen, og omvendt bliver det en rigtig lorte sommer, så får vi penge tilbage.

Når alt det er sagt, skulle der så være nogen, der har brug for at lave en afdragsordning med HOFOR, kan det også lade sig gøre. Typisk kan regningen bides over i 3 – mod et gebyr på kr. 100. Og så lige for en god ordens skyld. En høj regning kan også skyldes en defekt måler. Det er sjældent det sker, men man skal aldrig sige aldrig. Ønsker man at få sin måler tjekket, koster det kr. 2.000, og er det måleren, den er gal med, betaler fællesskabet, dvs. HOFOR. Er der ikke noget i vejen med måleren, hænger man selv på regningen.

Publiceret 21 March 2019 05:00