Arkivfoto

Arkivfoto

DEBAT: Klimaforandringer, ja tak

Stine-jo Helmark, folkeskolelærer, Albertslund

Stine-jo Helmark Gurrevej 139 A, 2650 Hvidovre

Jeg skal ned og undervise min 8. kl. i dansk. Jeg åbner døren og en varm, fugtig luft, krydret med toner af sved og madpakke lugt, giver mig med det samme en tung hovedpine.

Jeg beder et par elever om at åbne vinduerne. Der bliver hentet en mælkekasse og en skammel til at sætte i spænd mellem vindue og karm.

De hasper der skal holde vinduet åbent, er for længst borte. Efter 10 min. lukker vi vinduerne. Det trækker.

Efter 20 min. er luften igen tung, flere elever misser med øjnene og tager sig til hovedet. Jeg giver dem en lufte pause og åbner endnu engang vinduerne.

De fysiske rammer på mange folkeskoler lever ikke op til Arbejdstilsynets krav og retningslinjer.

Det er et problem fordi vi ved, at et godt indeklima giver bedre undervisning.

Ifølge DTU klarer børn sig 9 % dårligere i tests, hvis de opholder sig i klasselokaler med dårligt indeklima. Det svarer til, at elever der har et godt indeklima kan være et år foran i pensum, når de starter i 9. klasse.

Men det går desværre den forkerte vej. Fra 2015 til 2016 steg påbuddene fra Arbejdstilsynet til skolerne fra 12 til 21 procent. Derfor skal der handles nu.

I Albertslund kommune er der allerede øremærket penge til indeklima på skolerne. Men med et beløb på 500.000, kan vi få nye gardiner, og det der skal til som f.eks ventilation og nye vinduer koster langt mere.

Vi kræver meget af vores elever. Høje faglige krav, avancerede og krævende opgaver. Det fordrer gode arbejdsforhold. Det burde være en selvfølge, at man går frisk og klogere hjem fra skole og ikke med massiv hovedpine og røde øjne.Har vi råd til at lade være?

Publiceret 10 April 2019 08:25