Hjælp til ældre der får for lidt væske

Albertslund vil sammen med private virksomheder skabe en bedre hverdag for ældre, der lider af dehydrering

Af
Jørgen Brieghel

Nogle gange kræver et simpelt problem en helt ny løsning for at blive løst.
Sådan et problem er dehydrering, hvor det af forskellige grunde kan være svært for ældre borgere at drikke tilstrækkeligt med væske.
Og at være dehydreret kan have store konsekvenser for borgerne, der udover problemer i hverdagen også risikerer at blive indlagt på hospitalet på grund af følgerne af dehydrering - det kan være urinvejsinfektion, forstoppelse og fald.
Med moderne teknologi er det nu håbet i Albertslund Kommune at komme problemet til livs og dermed øge de ældre borgeres livskvalitet.

Mangler løsninger

At der skal udvikles en teknologisk løsning sammen med private virksomheder er ikke tilfældigt. Dehydrering er nemlig på den ene side et meget konkret problem, og på den anden side er det en kompleks situation at ændre på, hvor der i dag ikke er gode løsninger.
Albertslund Kommune har derfor lavet et såkaldt innovationspartnerskab, hvor flere virksomheder har budt ind med forskellige løsninger, som skal udvikles sammen med kommunen.
Projektet sker i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og Esbjerg kommune, hvor der også udvikles en ny løsning. Det oplyser Albertslund Kommune i en pressemeddelelse.

Kompliceret problem

Kommunerne er enige om, at det er en fordel at deles om udviklingsarbejdet.
”Vi får ganske enkelt mulighed for at udvikle to løsninger i stedet for én.” siger Nils Jensen, formand for Velfærdsudvalget i Albertslund Kommune.
”Selvom det kan virke simpelt nok at forhindre dehydrering – du skal bare drikke nok med vand – kan det være en kompliceret problemstilling at arbejde med. Rigtigt mange ting kan gå galt, når en af vores ældre borgere først er i risiko for at dehydrere. Ved at udvikle nye velfærdsteknologiske løsninger i samarbejde med virksomheder udnytter vi den interne viden i kommunen optimalt. Og virksomhedernes løsning bliver samtidigt meget skarpere, når den er udviklet i partnerskab med dem, der kender problemet bedst og har det største behov, borgerne og medarbejderne.”
De to løsninger måler på forskellig vis borgerens væskeindtag og giver besked til borgeren eller kommunens personale, hvis der er behov for en ekstra indsats. Projektet er færdigt i foråret 2019.

Publiceret 18 October 2017 06:00

Albertslund Posten nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Albertslund Posten
SENESTE TV