"Spidsmusene" sidder tæt sammen i tykningen i Birkelundparken. Foto: brie

Se billederne: Spidsmusene var løs i Birkelundparken

Børnehavebørn får nu også del i naturvejledningen. I ugens løb var der museforløb i byens parker

Af
Jørgen Brieghel

naturligt ”I dag skal I være spidsmus. Når spidsmusene fødes er de blinde, og de følger deres mor. Derfor får i et reb om livet, og så følger I jeres pædagog ud i Birkelundparken. I må gerne lukke øjnene, så ved I hvordan det er at være spidsmus”.

Inge Christensen er naturvejleder fra Vestskovens Naturskole. I ugens løb var der museforløb for børnehavebørn i byens parker, og onsdag var børn fra børnehuset Hyldespjældet i Birkelundparken.

”Pas på. Nu er der en høj kant”, råber Inge, da børnene med reb om livet begiver sig fra den trygge cykelsti gennem parken op på græsset og hen til det sted, de skal slå lejr.

Inge har en trækvogn med. Den er fyldt med ting, som har relevans for musenes liv.

”Hjælper I lige med at få presenningen lagt ned?”

Og så skal alle børnene males som en spidsmus.

Børnene sætter sig ned, tæt i rundkreds. Inge lægger en stor, farverig naturplanche ud i midten. Der er billeder af mange af skovens dyr.

Musens fjender

”Hvilke af dyrene er spidsmusens fjender?”, spørger hun. ”Katten. Slanger. Rotter”, lyder det fra de ivrige børn.

”I er go’e!”, svarer Inge. Hun henter en stor ting fra trækvognen. En udstoppet ræv.

”Ræven er også en af musens fjender. I må gerne røre ved den – stryg den med hårene”.

Der bliver tid til en lille sang, og så skal man ellers ud i skoven. I bevoksningen har Inge på forhånd placeret en tøjugle i et træ – det er også en af musens fjender. Der er også et egern. Det er musens ven, fordi den distraherer ræven, når den har fanget en lille mus.

Børnene lever sig ind i eventyret. De løber, de gemmer sig, de finder sammen og mødes igen på den grønne presenning.

Her kigger de på de ting, musen spiser. ”Ost og chips!”, mener børnene, men Inge forsikrer, at det nok er sparsomt med ost i skoven. I stedet finder de kogler, agern, nødder og frugter.

Børnene lytter, og da de igen bliver spurgt, om det de fik at vide tidligere, er det oplagt, at læringen sidder fast.

Formidling for de mindre børn

Det er nyt, at børnehaverne nu får naturformidling. Det har hidtil været forbeholdt de større børn.

”Sidste år blev der skruet lidt ned for midlerne til Naturskolen fra Glostrup Kommune. Det betød at der blev plads til dagtilbud, som straks sprang til”, fortæller Inge Christensen.

”Vi er startet op med en et-årigt projekt, for at se om det kan bidrage med noget nyt til institutionernes arbejde med læreplanstemaet - natur, science og udeliv. Når vi er færdige med de næste to forløb, skal projektet evalueres, og så skal der tages stilling til, om det er noget dagtilbud ønsker at fortsætte med”.

”De institutioner der ønskede at være med i projektet lavede en ansøgning, og fem institutioner blev udvalgt til at deltage i tre forskellige forløb – et krible-krable forløb, et museforløb og et juleforløb med skovnisserne. De øvrige institutioner har så haft mulighed for at booke et enkelt forløb de resterende ledige dage”, fortæller Inge Christensen.

Ud i byens parker

Formidlingen er flyttet ud i børnenes nærområder – og det er typisk byens parker. Det skyldes et ønske om at blive bedre til at bruge nærområdet til forskellige aktiviteter, siger Inge Christensen, der selv er begejstret for at se Albertslunds skønne natur og få den inddraget i formidlingen.

Det betyder dog ikke, at formidlingen i Naturcentret stopper:

”De fleste skoleklasser vælger løsningen med at komme ud til naturcenteret, men det hænder, at jeg også har forløb andre steder, f.eks. nærområdet, stranden eller dyrehaven”, slutter Inge Christensen.

Publiceret 09 November 2018 05:00

SENESTE TV