Der er noget sporty over Fiesta Active. Den øgede frihøjde gør kørsel i ujævnt terræn behageligere. Foto: brie

Der er noget sporty over Fiesta Active. Den øgede frihøjde gør kørsel i ujævnt terræn behageligere. Foto: brie

Biltest: Fiesta - når grusvejene kalder

Albertslund Posten tester Ford Fiesta Active II 1.0 EcoBoost 125 hk

Af
Jørgen Brieghel

frihøjde 1,8 cm forøget frihøjde, 1 cm forøget sporvidde. Og så et sporty design.

Sådan forvandler man Ford Fiesta til en Fiesta Active.

Active betyder ikke offroader eller SUV. Fiesta er helt sin egen. En Fiesta, hvor fokus er lagt på komfort og behovet for alternativ bilkørsel.

Det betyder, at bilen er helt i sit es, når man vælger at slå et smut væk fra alfarvej – hvilket i det her tilfælde vil sige væk fra asfalterede veje og ud på grusveje eller andre hullede underlag. Her er Active suveræn. Man får en behagelig kørsel, og selvom der er solide huller på vejen, slår affjedringen aldrig i bund. Der er nemlig blevet plads til en såkaldt Rebound-stopper, som tager skraldet, så at sige.

På vejen

På landevej og motorvej er bilen behagelig at køre, og støjniveauet lavt.

Den er ikke så knivskarp i kurvekørsel som den almindelige Fiesta, der har forbilledlige køreegenskaber. Men alligevel oplever man aldrig, at den lidt højere bil krænger i kurverne.

Den øgede frihøjde betyder også, at indstigning er lettere.

Inden døre

Inden døre er bilen stort set en Fiesta, og det er rigtig godt. Active er dog peppet op med orange syninger i sæder og orange detaljer på døre og paneler. Kabinen er ellers sort. Den virker lækker og elegant. Testversionen var udstyret med glastag. Det giver samlet set et lækkert indtryk.

I det hele taget er priserne for ekstraudstyr ganske fine. Glastaget koster 10.730 kr. og f.eks. fuld LED-forlys koster 5.120 kr.

Man sidder godt i sæderne. Bagsæderne er OK, men benpladsen ikke voldsom.

Motoren

Motoren er 1. liters 3-cylindret 125 heste. Den trækker godt, og det 6-trins gearskifte gør kørsel til en behagelige oplevelse.

Et Active-ekstra er muligheden for at vælge tre drive-modes: Normal, ECO eller Glatføre. I praksis har det betydning på overførsel af bilens kræfter til underlaget. En fin ting til sne og is.

Reelt er der ikke tale om en ekstra Fiesta-udstyrsvariant. Active er en særskilt bil, selvom den naturligvis tager sit udgangspunkt i basis-Fiesta.

Det er med andre ord et valg, man skal træffe, om man vælger en stram, køreglad, almindelige Fiesta, eller om man kan lide den mere sporty, blødere affjedrede Active.

Fakta

998 ccm turbobenzin.

Energiklasse A+.

125 hk. 20km/l.

170 Nm v. 1500 o/m

Topfart: 191 km/t.

0-100: 9,4 sek.

CO2: 114 g/km

193.950 kr.

Publiceret 04 December 2018 04:00

SENESTE TV