Hersted Industripark er blot et af de steder, hvor nye virksomheder er poppet op i løbet af sidste år. Arkivfoto

Hersted Industripark er blot et af de steder, hvor nye virksomheder er poppet op i løbet af sidste år. Arkivfoto

Ind på en 2. plads: 332 nye virksomheder i Albertslund sidste år

Det er populært at starte egen virksomhed. Sidste år blev der på landsplan registreret 47.123 nye virksomheder. Det viser tal fra Iværksætterundersøgelsen 2018

erhverv Iværksætterundersøgelsen viser, at der i 2018 blev registreret 332 nye virksomheder i Albertslund Kommune. Det svarer til 19,8 nye virksomheder per 1.000 indbyggere mellem 18 og 64 år. På landsplan er antallet 13,4 per 1.000 indbyggere i aldersgruppen.

Generelt findes den højeste frekvens af nye virksomheder i og omkring hovedstaden. Gentofte Kommune er på førstepladsen med 21,8 nye virksomheder per 1.000 indbyggere mellem 18 og 64 år.

På de efterfølgende pladser følger Albertslund, København, Rudersdal og Dragør Kommuner.

I Vejen havde de i 2018 det laveste antal nye virksomheder per 1.000 indbyggere mellem 18 og 64 år. Vejen efterfølges af Nyborg, Ringkøbing-Skjern, Billund og Holstebro Kommuner.

Iværksætter er moderne

”Iværksætteri er blevet moderne. De landsdækkende tv-stationer sender programmer om iværksætteri i bedste sendetid, og der skrives artikler i massevis om nye virksomheder, som popper op. Iværksætteri har i dag bred appel og pirrer til danskernes nysgerrighed”, siger serieiværksætter Martin Thorborg, som er adm. direktør i regnskabsprogrammet Dinero, der står bag Iværksætterundersøgelsen.

Støt din lokale iværksætter

Enhver, der har kastet sig ud i et iværksættereventyr, ved, at særligt den første tid kan være rigtig svær. Derfor opfordrer Martin Thorborg til, at man støtter sin lokale iværksætter.

”Sidste sommer var jeg og min autocamper på iværksættertour gennem Danmark. Her blev jeg bekræftet i, at der findes mange fantastiske iværksættere med sjove, skæve og geniale idéer. Jeg kan kun opfordre til, at man støtter iværksætterne i sit lokalmiljø. Når en ny frisør åbner, så prøv at blive klippet der. Når en ny takeawayrestaurant åbner, så bestil noget mad der. Når en ny butik åbner, så se om du kan foretage nogle af dine køb der”, siger Martin Thorborg.

”Det handler om at give nye iværksættere en chance for at få fodfæste i lokalmiljøet. Vi mennesker har en masse vaner, og hvis vi ikke bryder vores egne mønstre, så gør vi det svært at være ny iværksætter. Uanset hvor umage man gør sig, så har man brug for lokal opbakning for at få succes med sit iværksætterprojekt.”

Publiceret 14 April 2019 06:30