Skiltet er mobilt og sat op på Vallensbæk Torvevej. Pressefoto

Skiltet er mobilt og sat op på Vallensbæk Torvevej. Pressefoto

Intelligente skilte skal få trafikken til at glide nemmere

Region Hovedstaden, 18 hovedstadskommuner og Gate 21 er gået sammen om et forsøg med intelligent trafikstyring. Onsdag blev den første tavle sat op i Albertslund – ved Coop

trafikflow Er du bilist i Hovedstadsområdet, så er projektet ”Den Regionale Datahub” godt nyt.

For i de kommende uger vil projektet teste om GPS-data fra biler kan få trafikken til at glide lettere, uden at kommunerne behøver at investere i dyrt og vedligeholdelseskrævende udstyr til at registrere trafikken.

Onsdag 15. maj er der sat en tavle op ved Coop på Vallensbæk Torvevej, som adviserer bilisterne om rejsetid til motorvejen fra Vallensbæk Torvevej.

Tavlen indgår i et testforsøg, som har til formål at skabe mindre kø og samtidig reducere spildtid og CO2-udledning – og viser testen positive resultater, kan det komme til at revolutionere måden, hvorpå vi regulerer trafikken.

Trafikstyring

Det er den hollandske virksomhed Technolution, som har udviklet den nye løsning til trafikstyring. Technolution står også bag det meget anvendte trafikstyringssystem ”Mobimaestro”, som blandt andet har været anvendt i Københavns Kommune siden 2016.

Men hvor de eksisterende systemer til trafikstyring typisk er baseret på lokale målinger fra trafiktællere i det enkelte kryds (som f.eks. spoler i vejen eller radar- og videodetektorer), så adskiller den nye løsning sig ved måske at kunne gøre det fysiske udstyr helt overflødigt.

”Systemet, som skal testes på Vallensbæk Torvevej, er helt unikt, fordi det slet ikke anvender fysiske målere. I stedet anvendes udelukkende GPS-data fra biler. Bliver testen en succes, kan det potentielt spare kommunerne for store udgifter til anskaffelse og efterfølgende vedligehold af trafiktællere og lignende udstyr - og dermed være med til at gøre intelligent trafikstyring lettere tilgængeligt for de mindre omegnskommuner”, fortæller Lise Søderberg, Seniorprojektleder på Den Regionale Datahub i en pressemeddelelse.

GPS-data

”Med gps-data, får vi kun data fra de biler, som understøtter det. Derfor vil man ikke kunne bruge det til nøjagtig trafiktælling. Men man vil få nok information til at kunne styre trafikken på en intelligent og hensigtsmæssig måde”, vurderer Dennis Bjørn-Pedersen, seniorkonsulent i Technolution, som har udviklet den nye prototype, der skal testes på Vallensbæk Torvevej.

”Samtidig får man et system, som er lettere at skalere, for man skal blot investere i mere data og ikke i omkostningstungt hardware, hvis man vil udvide det over flere strækninger eller på tværs af kommuner”, fortæller Dennis Bjørn-Pedersen.

brie

Publiceret 15 May 2019 09:19