Jeg ville egentlig bare hjælpe med at uddele flyers, men blev opfordret til at stille op, fortæller Hediye Dilara Pekerman Temiz.

Jeg ville egentlig bare hjælpe med at uddele flyers, men blev opfordret til at stille op, fortæller Hediye Dilara Pekerman Temiz.

19 år og ny R-profil:

Jeg har aldrig været bange for noget

Overraskende radikalt skifte bringer gennemsnitsalderen ned i kommunalbestyrelsen

Af
Finn Due Larsen

Finn Due Larsen

For få måneder siden havde Hediye Dilara Pekerman Temiz intet med lokalpolitik i Albertslund at gøre. Nu er hun den nye profil for Det Radikale Venstre i kommunalbestyrelsen.
Med 128 personlige stemmer overhalede den kun 19-årige kvinde spidskandidaten Dennis Schmock, der fik 117 stemmer. Da partiet har sideordnet opstilling, betød det at Hediye Dilara Pekerman Temiz nuppede partiets enlige plads blandt de 21 folkevalgte, og Dennis Schmock må takke af efter fire års indsats.
Et valg, der betyder, at gennemsnitsalderen hos de 21 folkevalgte falder et godt stykke.
“Jeg blev da ret chokeret. Jeg sov ikke ret meget i nat”, griner Hediye, som avisen har sat stævne til en snak.
Hun er kurdisk af oprindelse, familien er fra Tyrkiet, men hun er født og opvokset i Albertslund.
Hediye fortæller, at det var med ret kort varsel hun besluttede at kaste sig ind i den kommunale valgkamp.
“Jeg havde taget et halvt sabbatår efter HF, og havde boet en periode i Århus og flyttede tilbage. Jeg tog kontakt til de radikale midt i september og tilbød min hjælp til at uddele flyers og lignende. De opfordrede mig til at stille op på listen, og ja, så besluttede jeg at være med.”
Hediye fortæller videre, at hun altid har været politisk aktiv, men det med de Radikale kom mens hun læste HF på Høje-Taastrup Amtsgymnasium.
“I forbindelse med en opgave var jeg i kontakt med Zenia Stampe, og vi havde besøg af Sofie Carsten Nielsen. Jeg kunne mærke, at de stod for nogle ting, som jeg også brændte for.”

Går begge veje

En bedre indsats for integrationen er blandt de mærkesager, den 19-årige kvinde gerne vil kendes for. Og her har hun et kritisk øje til både danskere og nydanskere, bedyrer hun:
“Vi har klart nogle udfordringer med integrationen for nogle grupper, og selvfølgelig skal vi stille krav. Men det vi glemmer, er at integrationen går begge veje - vi bruger nogle gange en retorik med “dem og os”, som er med til at skabe skel i samfundet.”
Den nybagte, radikale politiker bor stadig hjemme hos familien på Hvidager - sammen med sin mor og bedsteforældre.
Hun fortæller, at hendes mor til at starte med ikke var begejstret for de politiske planer:
“Hun var meget bekymret for, at jeg ville komme til at blive en skydeskive i den politiske debat. Hun var meget imod det, og det var nok det der gjorde at jeg besluttede mig for at gøre det!”, siger hun med et grin - og tilføjer så med det samme, at stemningen i familien nu er vendt helt om:
“Min mor er meget glad og stolt over mit valg.”
Som det fremgår, er Hediye Dilara Pekerman Temiz en, der går sine helt egne veje, og hun har også mange jern i ilden. Hun er i gang med et selvstudie i statskundskab på Aarhus Universitet, og samtidig har hun haft gang i en tøjforretning på Valby Langgade.
Noget af det må der nok drosles ned på fra 1. januar, når hun får plads i kommunalbestyrelsen. Her får hun nok at se til, med at læse mange papirer og forholde sig til budgettet og politiske forhandlinger.
Men intet af det skræmmer hende spor:
“Jeg har aldrig været bange for noget”, slår hun fast med et stort smil.

“Sådan er gamet”

For det snart forhenværende radikale medlem af kommunalbestyrelsen, Dennnis Schmock, blev valget naturligt nok en blandet oplevelse:
“Som udgangspunkt er det selvfølgelig ikke sjovt at ryge ud. Men det er jo en del af gamet. Jeg er fortrøstningsfuld ved Hediye, for jeg har selv været med til at få hende ind i partiet.”
Dennis Schmock tilføjer, at det nybagte medlem ikke vil være alene med det politiske arbejde:
“Der vil være flere i baglandet der vil bakke hende op og hjælpe så meget vi overhovedet kan.”

Seks nye ansigter

Seks nye blev valgt ind i kommunalbestyrelsen ved valget 21. november. De vil begynde deres virke 1. januar, og AP vil derfor frem til januar sætte fokus på de seks nyvalgte.
Udover Hediye Dilara Pekerman Temiz er de nye:
Marianne Burchall, Jørn Jensby og Tina Christiansen, alle fra S, Nils Jul Gjerlev (Kons.) og Kenni Flink (Alt.).

Publiceret 24 November 2017 10:15